System POWIAT stanowi pakiet aplikacji wspomagających zarządzanie Starostwem Powiatowym i podległymi jednostkami organizacyjnym, we wszystkich podstawowych dziedzinach działalności.
Do realizacji powyższego celu proponujemy pracę Starostwa Powiatowego i podległych jednostek organizacyjnych na jednym serwerze umieszczonym siedzibie Starostwa Powiatowego w oparciu o system POWIAT i zaimplementowanie rozwiązania zdalnych pulpitów dla systemu Windows serwer. Jednostki organizacyjne poprzez kanał VPN (szyfrowane łącze) loguje się ze swojej stacji roboczej na serwer Starostwa i poprzez spersonalizowany pulpit ma dostęp do wcześniej zdefiniowanych aplikacji zainstalowanych na serwerze.
Takie rozwiązanie zapewni obsługę finansową dla każdej jednostki oddzielnie ale pozwoli również zbierać dane budżetowe i finansowe na poziomie całego powiatu oraz upraszcza proces centralizacji podatku VAT. W rozwiązaniu tym zachowana jest zasada automatyczne przekazywanie danych pomiędzy poszczególnymi aplikacjami, zgodnie z którą, że dane wprowadzane do systemu są jeden raz, natomiast automatyczne dekrety z poszczególnych aplikacji zasilają inne aplikacje, wymagające tych danych.
Praca w oparciu o wspólny serwer pozwala na zautomatyzowanie procesu centralizacji podatku VAT w Powiecie. Utworzone przez jednostki organizacyjne pliki JPK_V7M, zostają scalone na poziomie powiatu i przygotowany zostaje zbiorczy plik JPK_V7M, który przez system obiegu dokumentów eKancelaria zostaje automatycznie wysłany na platformę Ministerstwa Finansów. W systemie POWIAT dla poszczególnych jednostek organizacyjnych tworzone są również pliki JPK_KR, JPK_WB i JPK_FA.
System POWIAT zapewniona integrację z PLATFORMĄ ELEKTRONICZNEGO FAKTUROWANIA PEF w zakresie odbierania i wysyłania elektronicznych faktur. Powyższy proces realizowany jest z wykorzystaniem systemu obiegu dokumentów eKancelaria.
W zakresie danych finansowych tworzenie i utrzymywanie bazy dla Powiatu odbywa się poprzez aplikację finansowo-księgową F-K. Aplikacja finansowo - księgowa realizuje następujące zadania:
Rozpoczęcie wdrożenia aplikacji F-K w Starostwie Powiatowym pozwoli na opracowanie ramowego planu kont dla potrzeb Powiatu z uwzględnieniem klasyfikacji budżetowej, kodów jednostek organizacyjnych oraz zadań szczególnych dla Powiatu.
Każda jednostka organizacyjna Powiatu (w tym Starostwo Powiatowe) otrzyma ramowy plan kont oraz przydzielony kod jednostki organizacyjnej. W jednostce organizacyjnej ramowy plan kont zostanie uszczegółowiony o analitykę zgodną z potrzebami tej jednostki, a następnie wprowadzony bilans otwarcia.
Bieżąca eksploatacja aplikacji F-K we wszystkich jednostkach Powiatu umożliwi prowadzenie ewidencji księgowej poprzez dekretację dokumentów w ujęciu zapisów księgowych i budżetowych oraz prowadzenie księgowości w zakresie kont rozrachunkowych. W trakcie dekretacji budżetowych aplikacja zapewnia kontrolę dyscypliny wykonania budżetu. Księgowanie zaangażowania na kontach pozabilansowych umożliwia zaczytanie informacji o wysokości zaangażowania do budżetu.
Na szczeblu Powiatu prowadzona będzie także baza danych zawierająca informacje w zakresie planów i wykonania budżetu w oparciu o budżety poszczególnych jednostek. Umożliwia to aplikacja BUDŻET, która realizuje następujące zadania:
Zadania te będą realizowane na poziomie powiatu oraz poszczególnych jednostek organizacyjnych. Utworzone na poziomie jednostek projekty planów budżetowych na dany rok, zatwierdzane są przez Starostwo Powiatowe, które - posiadając także swój własny projekt dokonuje bilansowania dochodów i wydatków na poziomie Powiatu.
W oparciu o aplikację BUDZET zbudowany został Portal Budżetowy, który daje możliwość monitorowania z dowolnego miejsca na bieżąco realizacji planu budżetowego przez kierownictwo oraz naczelników/kierowników wydziałów.