System OPIEKA jest system informatycznym opracowanym dla Jednostek Organizacyjnych Pomocy Społecznej, wspomagającym realizację ich zadań ustawowych z zakresu pomocy społecznej.
System posiada świadectwo zgodności, wydane przez MPIPS, na poziom organizacyjny GMINA.
Funkcjonalność systemu:
- stałe usprawnianie obsługi podopiecznych poprzez zautomatyzowanie czynności związanych z rejestracją i obiegiem informacji w OPS,
- przyznawanie i realizację przewidzianych ustawą świadczeń, w tym wypłacanie zasiłków,
- dokonywanie oceny sytuacji zasiłkobiorców i ich rodzin,
- prowadzenie ewidencji prowadzonej pracy socjalnej,
- prowadzenie kontroli finansowej i właściwej organizacji pracy w celu skuteczniejszego adresowania świadczeń,
- prowadzenie sprawozdawczości oceniającej skuteczność udzielanej pomocy społecznej,
- przekazywanie - w wersji elektronicznej - sprawozdawczości oraz wymaganych zbiorów centralnych,
- wymianę informacji z innymi jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
- współpraca z Centralnym Systemem Informatycznym Zabezpieczenia Społecznego (Emp@tia),
- współpracę z programem PŁATNIK w zakresie przekazywania danych dot. wymaganych dokumentów zgłoszeniowych i rozliczeniowych.
- współpraca z systemem Elektronicznego Zarzadzania Dokumentem eKancelaria.
Zakres funkcjonalny:
1. Obsługa ewidencji zasiłkobiorców:
- realizacja funkcji rejestracji, aktualizacji oraz przeglądania wniosków, wywiadów podstawowych, kontrolnych, alimentacyjnych, ,
- wydawanie decyzji: w sprawie pomocy, odmownej, w sprawie DPS, zmieniającej, uchylającej, zawieszającej, odwieszającej wg uprzednio zdefiniowanych wzorów,
- tworzenie planów wypłat, planów spłat,
- rejestracja spłat,
- rejestracja porozumień z Rodzinnymi Domami Pomocy,
- obsługa kontraktów socjalnych na wyjście z bezdomności zawartych pomiędzy świadczeniobiorcami a Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
- rejestracja Niebieskiej karty,
- rozliczenie nienależnie pobranych świadczeń i zasiłków,
- rozliczenie odpłatności,
- obsługę metryki sprawy.
2. Rozliczenia świadczeń i sprawozdawczość:
- rozliczanie świadczeń w podziale na: rodzaje świadczeń, terminy wypłat świadczeń, wg miejsca wypłat (płatnych w kasie, przekazem pocztowym, na konto),
- wydruk zestawień księgowych,
- wpisanie naliczonych świadczeń na kartę świadczeń,
- tworzenie miesięcznego zestawienia księgowego,
- generowanie pliku z przelewami, przekazami pocztowymi oraz przelewami elektronicznymi,
- tworzenie obowiązującej sprawozdawczości, również w postaci elektronicznej,
- tworzenie Zbioru Centralnego,
- współpraca z systemem „Finansowo-Księgowym” autorstwa ZETO Koszalin,
- współpraca z Bałtyckim Bankiem Spółdzielczym w Darłowie.
3. Współpraca z Platformą Integracyjną CSIZS obejmuje:
- obsługę poczty i dokumentów elektronicznych,
- współpracę z Terminalem Mobilnym,
- ewidencję wysłanych i odebranych komunikatów,
- ewidencję danych o składkach ZUS,
- obsługę parametrów współpracy z PI CSIZS,
- pobranie słowników z PI CSIZS,
- weryfikację beneficjenta w zakresie: tożsamości osoby w CBB, pobranych świadczeń w JOPS, sprawdzenia zgodności osoby z danymi w CBB, ewidencji PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynek Pracy, Centralnej Ewidencji Kierowców, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, e-Podatków, CEIDG, KRS.
4. Administrator obejmuje funkcje pozwalające na:
- obsługę słowników centralnych, systemowych i lokalnych,
- obsługę użytkowników systemu (ewidencja, hasła, uprawnienia),
- definiowanie podstaw prawnych i uzasadnień,
- definiowanie szablonów decyzji i dokumentów,
- ustawienie parametrów systemu,
- kontrolę rejestru zdarzeń w systemie.
System jest wykonany w wersji sieciowej, z wykorzystaniem technologii:
- baza danych: Firebird,
- język programowania: Delphi,
- system operacyjny: Windows.