System FUNDUSZ ALIMENTACYJNY jest system informatycznym, wspomagającym realizację zadań ustawowych w zakresie pomocy osobom uprawnionym do alimentów. System dedykowany jest jednostkom samorządu terytorialnego oraz jednostkom budżetowym.
System posiada świadectwo zgodności, wydane przez MPIPS, na poziom organizacyjny GMINA.
Zakres funkcjonalny:
1. Obsługa wniosków o świadczenie alimentacyjne:
- realizacja funkcji rejestracji, aktualizacji, przeglądania oraz anulowania wniosków o ustalenie prawa do świadczeń z funduszu alimentacyjnego,
- prowadzenie postępowania obejmującego m.in.: przyznanie lub odmowę świadczenia, wystąpienie do komornika o zaświadczenie, umorzenie postępowania, zamknięcie wniosku bez rozpatrzenia, wstrzymanie i wznowienie wypłaty świadczeń, rejestrację odwołań od decyzji oraz wydawanie decyzji odwoławczych, wydawanie decyzji uchylających, wygasających, zmieniających, przekazanie wniosku do innego urzędu, przekazanie decyzji komornikowi oraz inne pisma,
- tworzenie planów wypłat świadczeń,
- obsługa karty wypłaconych świadczeń,
- prowadzenie ewidencji nienależnie pobranych świadczeń, poprzez:
- rejestrację nienależnie pobranych kwot z rozpisaniem planu spłaty,
- rejestrację umorzeń nienależnie pobranych świadczeń,
- rejestrację dokonanych zwrotów,
- wyliczenie salda zaległości na wskazany dzień,
- wystawienie decyzji związanych z nienależnie pobranymi świadczeniami,
- odnotowanie odbioru decyzji,
- obsługa upomnień i tytułów wykonawczych.
2. Wnioski o podjęcie działań:
- obsługa wniosków o podjęcie działań wobec dłużników alimentacyjnych w zakresie ich rejestracji, modyfikacji, anulowania oraz przeglądania,
- wysyłka wniosków do innych urzędów.
3. Listy wypłat:
- tworzenie i naliczanie list wypłat przyznanych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, z możliwością obsługi w zakresie bieżących list wypłat oraz list wyrównań,
- wydruk list wypłat z możliwością wyboru:
- płatne w kasie,
- płatne na konto osobiste,
- płatne przekazem pocztowym,
- płatne formą rzeczową - odbiór przez osobę,
- płatne formą rzeczową - odbiór przez instytucję,
- rejestracja potrąceń,
- generowanie pliku w celu:
- wydruku przelewów i przekazów pocztowych,
- przelewów elektronicznych,
- tworzenie zestawienia księgowego do listy i do miesiąca księgowego
- współpraca z systemem „Finansowo-Księgowym” autorstwa ZETO Koszalin,
- współpraca z Bałtyckim Bankiem Spółdzielczym w Darłowie.
4. Dłużnicy:
- obsługa działań podejmowanych wobec dłużników alimentacyjnych, czyli m.in.:
- wystąpienie o zatrzymanie lub zwrot prawa jazdy,
- zobowiązanie dłużnika do zarejestrowania się jako bezrobotny,
- podjęcie działań zmierzających do aktywizacji zawodowej,
- wniosek o ściganie za przestępstwo,
- wystąpienie o zasądzenie alimentów od pozostałych osób,
- przekazanie komornikowi informacji mających wpływ na egzekucję zasądzonych świadczeń,
- przekazanie informacji gospodarczej do biura informacji gospodarczej,
- przeprowadzenie z dłużnikiem wywiadu alimentacyjnego oraz odebranie od niego oświadczenia majątkowego,
- skierowanie skargi do sądu na bezczynność lub opieszałość komorników,
- pozostała korespondencja z dłużnikiem,
- obsługa informacji, np. o efektach działań lub stanie egzekucji,
- rejestracja wywiadów alimentacyjnych oraz oświadczeń majątkowych,
- prowadzenia ewidencji dotyczącej należności danego dłużnika alimentacyjnego, w tym:
- ewidencja rozliczeń komorniczych,
- ewidencja zobowiązań dłużnika z tytułu wypłaconych świadczeń z funduszu alimentacyjnego, z możliwością rejestracji umorzenia,
- rejestracja spłat dokonanych przez dłużnika,
- wyliczenia salda zobowiązań dłużnika na wskazany dzień,
- tworzenie decyzji dotyczących dłużnika,
- obsługa korespondencji bez odpowiedzi,
- wydanie decyzji o umorzeniu postępowania,
- obsługa upomnień i tytułów wykonawczych,
- obsługa plików do rejestrów dłużników:
- Krajowy Rejestr Długów BIG,
- BIG InfoMonitor,
- Krajowe Biuro Informacji Gospodarczej (KBIG),
- Rejestr Dłużników ERIF BIG,
- Krajowa Informacja Długów Telekomunikacyjnych (KIDT).
5. Nienależnie pobrane:
- prowadzenie ewidencji nienależnie pobranych kwot, poprzez:
- rejestrację nienależnie pobranych świadczeń z rozpisaniem planu spłaty,
- rejestrację umorzeń nienależnie pobranych świadczeń,
- rejestrację upomnień,
- rejestracje tytułów wykonawczych,
- rejestrację dokonanych zwrotów,
- wyliczenie salda zaległości na wskazany dzień,
- wystawienie decyzji związanych z nienależnie pobranymi świadczeniami,
- wygenerowanie wykazu osób posiadających nienależnie pobrane świadczenia na wskazany dzień oraz wykazu osób i kwot do spłaty we wskazanym miesiącu,
- obsługa upomnień i tytułów wykonawczych.
6. Współpraca z Platformą Integracyjną CSIZS obejmuje:
- obsługę poczty i dokumentów elektronicznych,
- ewidencję wysłanych i odebranych komunikatów,
- ewidencję danych o składkach ZUS,
- obsługę parametrów współpracy z PI CSIZS,
- pobranie słowników z PI CSIZS,
- weryfikację beneficjenta w zakresie: tożsamości osoby w CBB, pobranych świadczeń w JOPS, sprawdzenia zgodności osoby z danymi w CBB, ewidencji PESEL, EKSMOoN, Aplikacji Centralnej Rynek Pracy, Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, Platformy Usług Elektronicznych ZUS, e-Podatków, CEIDG, KRS.
7. Administrator obejmuje funkcje pozwalające na:
- obsługę słowników systemowych i lokalnych,
- obsługę parametrów systemowych i lokalnych,
- obsługę użytkowników systemu (ewidencja, hasła, uprawnienia),
- definiowanie podstaw prawnych i uzasadnień,
- definiowanie szablonów decyzji i dokumentów,
- definiowanie wzorców pism i dokumentów związanych z dłużnikami alimentacyjnymi,
- definiowanie szablonów numeracji urzędowej wniosków i decyzji,
- kontrolę rejestru zdarzeń w systemie,
- ustawienie parametrów systemu.
Ponadto system zapewnia:
- naliczanie odsetek ustawowych,
- tworzenie wymaganej przepisami sprawozdawczości, także w wersji elektronicznej, jak również obsługę zbiorów centralnych,
- naliczanie zapotrzebowania na środki,
- rejestrację odwołań i decyzji odwoławczych,
- obsługę korekt naliczonych świadczeń alimentacyjnych,
- obsługę metryk sprawy,
- współpracę z systemem Elektronicznego Zarzadzania Dokumentem eKancelaria.
System jest wykonany w wersji sieciowej, z wykorzystaniem technologii:
- baza danych: Firebird,
- język programowania: Delphi,
- system operacyjny: Windows.