System BON ENERGETYCZNY jest systemem informatycznym, wspomagającym realizację zadań ustawowych wynikających z ustawy z dnia 23 maja 2024 r. o bonie energetycznym oraz o zmianie niektórych ustaw w celu ograniczenia cen energii elektrycznej, gazu ziemnego i ciepła systemowego (Dz. U. z 2024r. poz. 859). System dedykowany jest dla jednostek samorządu terytorialnego oraz jednostek budżetowych.
Funkcjonalność systemu:
- automatyzacja czynności związanych z rejestracją i obiegiem informacji w jednostce, której zlecono realizację zadań w zakresie bonu energetycznego,
- przyznawanie i realizację przewidzianych ustawą świadczeń, w tym: wydawanie informacji o przyznaniu świadczeń, decyzji i wypłacanie świadczeń,
- obsługę nienależnie pobranych świadczeń,
Zakres funkcjonalny:
1. Obsługa wniosków i decyzji:
- rejestracja oraz przeglądania wniosków w zakresie bonu energetycznego,
- rozpatrzenie wniosku i zakończenie postępowania odpowiednią formą administracyjną (wg uprzednio zdefiniowanych wzorów):
- Informacja w sprawie udzielenia świadczenia,
- decyzja odmowna i zmieniająca,
- decyzja uchylająca całkowicie i częściowo przyznane świadczenia,
- operacje na wnioskach poprzez rejestrację:
- zawieszenia i przywrócenia,
- wstrzymania i wznowienia,
- pisma do wniosku,
- odnotowanie odbioru decyzji,
- przeglądanie danych obejmujących wykazy: wniosków, decyzji, osób, karty świadczeń, zestawienie ilościowe wniosków i decyzji, wypłaconych świadczeń.
- definiowanie i generowanie pism do wniosków na podstawie wcześniej sporządzonych wzorców.
- możliwość weryfikacji beneficjentów za pomocą usługi PESEL, ePodatki, ZUS, KRUS, CEIDG udostępnianej w ramach CSIZS Emp@tia dla jednostek, które są zasilane danymi z Centralnej Bazy Beneficjenta.
- import danych z CEEB w celu weryfikacji źródeł ciepła.
2. Listy wypłat:
- tworzenie i naliczanie list wypłat przyznanych świadczeń, z możliwością obsługi w zakresie:
- bieżących list wypłat i list wyrównań,
- wydruk list wypłat z możliwością wyboru:
- płatne w kasie,
- płatne na konto osobiste,
- płatne przekazem,
- generowanie pliku z przelewami, przekazami pocztowymi oraz przelewami elektronicznymi,
- tworzenie zestawienia księgowego do listy i do miesiąca księgowego,
- współpraca z systemem EZD eKancelaria autorstwa ZETO Koszalin,
- współpraca z Bałtyckim Bankiem Spółdzielczym w Darłowie,
- współpraca z Pomorskim Bankiem Spółdzielczym w Świdwinie,
- wyprowadzanie danych do aplikacji MIKRUS – wypłaty masowe.
3. Nienależnie pobrane:
- prowadzenie ewidencji nienależnie pobranych kwot, poprzez:
- rejestrację nienależnie pobranych świadczeń,
- rejestrację umorzeń nienależnie pobranych świadczeń,
- rejestrację dokonanych zwrotów,
- wyliczenie salda zaległości na wskazany dzień,
- wystawienie decyzji związanych z nienależnie pobranymi świadczeniami.
4. Administrator obejmuje funkcje pozwalające na:
- obsługę użytkowników systemu (ewidencja, hasła, uprawnienia),
- definiowanie szablonów informacji, decyzji i pism,
- definiowanie szablonów numeracji urzędowej wniosków i decyzji,
- ustawienie parametrów systemu,
- obsługę korekt wypłaconych świadczeń,
- generowanie danych do przelewów elektronicznych z wybranych list,
Ponadto system zapewnia:
- generowanie sprawozdań według wskazań urzędów wojewódzkich,
- dane statystyczne dotyczące ilości złożonych wniosków, wydanych informacji i decyzji, wypłaconych świadczeń,
- obsługę metryki sprawy,
- naliczanie zapotrzebowania na środki,
- elektroniczną wysyłkę informacji o przyznaniu świadczenia na wskazany przez beneficjenta adres e-mail.